Om mig

Mitt foto
En biker är jag visst det med den betydelsen att jag gillar att susa fram på vägarna om somrarna med solen i ryggen, doften av koskit i näsan och dånet av motorn och vinden i öronen, med eller utan särskilt mål för resan. Men jag är också mamma till två små underbara flickor, sambo med en ståtlig karl och matte till två lurviga katter. Här skriver jag vad helst som faller mej in bara för att jag tycker om att skriva.

fredag 8 mars 2013

Kvinnodag/Mansdag

Internationella kvinnodagen idag då. Vad har vi den till? Ska man säga grattis till dej idag frågade en kille på jobbet... Tja, varför det, eller varför inte :-) En annan verkade tycka att det här var den dagen som hans fru skulle ha ledigt från "kvinnogörat," vad nu det kan tänkas vara. Kanske ska man uppmärksamma kvinnliga förebilder en dag som denna och i så fall, är det kvinnor som är som män eller är det de som är både man och kvinna eller kanske de som bara är... Jag röstar på de som bara är. Kvinnor och män är olika och jag skulle tycka att det vore väldigt trist om så inte var fallet. Alla är vi dock människor och självklart ska vi ha samma mänskliga rättigheter och skyldigheter. Ska det ens behöva diskuteras?
Han som undrade om han skulle gratulera visste i alla fall precis hur en mansdag skulle firas. Då skulle det byggas och grejas, snusas och drickas öl.
Varför inte, man skulle kunna uppvakta mannen med en to-do-list på morgonen så får han dagen på sej att fixa allt. Lyckas han är belöningen en öl på kvällen.
Eller, det kanske inte är en så himla bra idé ändå när allt kommer omkring, om det bara ska finnas EN sådan dag när så många lyckats få till 365 sådana dagar. Hmmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar