Om mig

Mitt foto
En biker är jag visst det med den betydelsen att jag gillar att susa fram på vägarna om somrarna med solen i ryggen, doften av koskit i näsan och dånet av motorn och vinden i öronen, med eller utan särskilt mål för resan. Men jag är också mamma till två små underbara flickor, sambo med en ståtlig karl och matte till två lurviga katter. Här skriver jag vad helst som faller mej in bara för att jag tycker om att skriva.

tisdag 11 december 2012

Lucia

Jag och trollet var på Lucia ikväll. Hennes kusin tillika idol gick i tåget tillsammans med sina körkamrater, småttingar från kyrkans barnverksamhet och konfirmander. Stor spridning på ålder där :-)
Mysigt var det, jag gillar Lucia, tycker om sångerna, ljusen och stämningen. Många söta lucior, tärnor, stjärngossar, tomtenissar och pepparkaksgubbar/gummor återfanns i tåget. Precis som sej bör.
T.o.m. herdar, vise män, Josef och Maria fanns med. Det har jag aldrig sett i ett Luciatåg förut men det är ju lika bra att slå på stort. Det var konfirmanderna som hade ett litet minijulspel mitt i allt.
Tycker det är väldigt trist att det ska upp till diskussion om alla våra kristna traditioner. Jag är inte frälst men jag är född och uppvuxen i ett kristet land med kristna traditioner som jag tycker är en del av den jag är. Att visa hänsyn mot andra religioner är väl inte detsamma som att själv bli ateist? Sudda ut våra egna traditioner för att visa hänsyn mot andra, känns inte riktigt som rätt väg att gå.
Och jag struntar i om inget av det jag nu kallar för svenska traditioner egentligen är svenskt, det vet jag att det inte är, från början. Men hur många århundraden måste man hålla fast vid en tradition för att få kalla den just det? Och hur ska vi någonsin få några svenska traditioner om vi hela tiden ska slipa av och tona ner dem till reklamjinglar som någon skrev om i NWT. (Lite småkul text som slutade med att julafton var Kalle Ankas födelsedag)
Nej, låt mej få ha en fast punkt i tillvaron som för övrigt ständigt förändras. Jag vill sjunga den blomstertid nu kommer med trollet på skolavslutningarna, jag vill se henne gå lucia, jag önskar att hon fick uppleva samma stämning i skolan veckorna före jul som jag fick och jag vill fortsätta få extra betalt när jag jobbar på pingst :-)

I
Idolen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar