Om mig

Mitt foto
En biker är jag visst det med den betydelsen att jag gillar att susa fram på vägarna om somrarna med solen i ryggen, doften av koskit i näsan och dånet av motorn och vinden i öronen, med eller utan särskilt mål för resan. Men jag är också mamma till två små underbara flickor, sambo med en ståtlig karl och matte till två lurviga katter. Här skriver jag vad helst som faller mej in bara för att jag tycker om att skriva.

lördag 7 april 2012

Lååångpromenad

När jag var liten gick jag och min lillebror årets längsta promenad idag. Sminkade med fräknar, vårtor, röda kinder, klädda i klänningar (ofta utfyllda med kuddar under så vi blev tjocka), förkläde, huckle... ja vi var fulsöta, det har jag sett på kort :-)
I flera veckor innan hade vi målat påskbrev, månader också, tror nästan vi började strax efter jul... vi hade många i alla fall. Vi tryckte ner så många som fick plats i en väska och sen började promenaden från hus till hus. Vi lämnade påskbbrev till alla som öppnade, sa gla' påsk och plockade nöjda i godisskålen som hölls fram åt oss. Godiset var drivkraften i våra små ben :-) När väskan var tom på brev gick vi hem och hämtade mer, tömde väskan på godis och ut igen.
När vi till sist delat ut alla brev var vi mäkta stolta över vår belöning, ett berg med godis på köksbordet hade vi samlat ihop! Detta skulle genast delas upp, med millimeterrättvisa, sådär som jag inbillar mej att det är mellan alla syskon, sedan hade vi godis så vi klarade oss, länge!
I vuxen ålder har jag nog bott på "fel" ställe, för det är väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som det kommer små påskkärringar och ringer på. Men godis köper jag ändå, ifall, jag minns ju hur besviken man blev när man lämnade påskbrev till någon som inte hade något att bjuda på ;-) Och att det blir kvar till mej gör ju inte ett dugg...
Men kanske att jag får ta mej en långpromenad i alla fall för att göra mej förtjänt av belöningen :-)

Glad Påsk!

Jag, min granne och bästa kompis och min bror

1 kommentar:

  1. Underbart!
    Olika vilka tradidtioner man har....
    Så gör man i Segmon, och första året jag bodde där, stod jag som ett frågetecken i dörrn när de ringde på....
    Inget godis hade jag hemma heller, så jag gjorde väl några gummor besvikna....
    Glad påsk på er :)

    SvaraRadera